Kunstsmeden Kristian Andersen
retur
Vesthimmerlands Museum er i besiddelse af en samling genstande, som alle er fremstillet af den meget alsidige kunstner Kristian Andersen, nok bedre kendt som Kunstsmeden. Han har haft et meget omfattende kunstnerisk virke, og hans værker har været højt skattede hos mange familier i Aars og omegn.
Kristian Andersen blev født den 13. juni 1901 som søn af ølhandler Andersen i Aars. Fødehjemmet var et byhus på Himmerlandsgade 75, hvor Kimbrertorvet ligger i dag. Han fik realeksamen fra Aars Skole og kom herefter i lære hos "Cykel-Poul", hvor han blev udlært mekaniker og maskinarbejder. I 1922 lejede han værkstedslokaler, men da der ikke var mange biler og motorcykler i byen, som skulle repareres, begyndte han at lave andet forefaldende arbejde. På denne måde lærte han også at arbejde i træ og sten og fik værdifuld faglig viden til sit senere kunstneriske virke. Et ophold på Kunstakademiet blev det også til, men det viste sig ikke at være den rette vej for den driftige unge mand.
Omkring 1934 fik Kristian Andersen sit kunstneriske gennembrud. På denne tid var Vesthimmerlands Museum under opførelse, og Kristian Andersen henvendte sig til museumsleder Vestergaard Nielsen med en idé til udsmykningen af partiet over hoveddøren med en overligger af sten. Vestergaard Nielsen spurgte, hvem der skulle lave den. Det mente Kristian godt han selv kunne, og han lavede overliggeren på 4½ dage.
I 1937 lavede han døbefonden, som findes i Aars Kirke. Den er hugget ud af en gammel vejtromle, og meget bemærkelsesværdigt er det, at den er hugget ud i ét helt stykke, hvilket vidner om Kunstsmedens store evner for at hugge i sten.
De fleste af Kunstsmedens genstande, som er indleveret på Vesthimmerlands Museum, er lavet mellem 1930 og 1970. Det er så forskellige genstande som udskårne gæstebøger af træ, udskårne figurer af narhvaltand og træ, et relief lavet i marmor, skåle udskåret i træ, malerier, træ relieffer og en kopi af Gundestrupkarret.
De seneste år har Vesthimmerlands Museum modtaget to forskellige træsnit, som har til fælles, at de er lavet efter næsten samme skabelon. Træsnittene har hængt på bygninger i henholdsvis Hvalpsund og Løgstør. Det ene har tilhørt Dagny og Niels P. Jensen og af træsnittet fremgår det, at Niels P. Jensen var smed. Det andet har tilhørt Jacob Schiønning, som var lærer i Løgstør. Desværre er efternavnet stavet forkert, men det er jo en af de fejl, der er vanskelig at rette efterfølgende.
En udskåret gæstebog, som har tilhørt lærer Chr. Sand, Aars, er også for nyligt indkommet til museet. Gæstebogen blev i 1951 bestilt af Aars Kirkes Menighedsråd og foræret til lærer Chr. Sand som tak for 25 års arbejde i menighedsrådet. Gæstebogen blev efterfølgende brugt i lærer Sands hjem indtil 2005. Datteren Inger Sand overtog gæstebogen efter forældrene og brugte den indtil sin død i 2007.
Alle Vesthimmerlands Museums genstande af Kunstsmeden er blevet registreret og lagt ud på hjemmesiden Museernes Samlinger. I feltet "Søg genstand" søges efter ordet: Kunstsmeden, hvorefter Vesthimmerlands Museums 33 genstande kommer frem.
Kristian Andersen blev født den 13. juni 1901 som søn af ølhandler Andersen i Aars. Fødehjemmet var et byhus på Himmerlandsgade 75, hvor Kimbrertorvet ligger i dag. Han fik realeksamen fra Aars Skole og kom herefter i lære hos "Cykel-Poul", hvor han blev udlært mekaniker og maskinarbejder. I 1922 lejede han værkstedslokaler, men da der ikke var mange biler og motorcykler i byen, som skulle repareres, begyndte han at lave andet forefaldende arbejde. På denne måde lærte han også at arbejde i træ og sten og fik værdifuld faglig viden til sit senere kunstneriske virke. Et ophold på Kunstakademiet blev det også til, men det viste sig ikke at være den rette vej for den driftige unge mand.
Omkring 1934 fik Kristian Andersen sit kunstneriske gennembrud. På denne tid var Vesthimmerlands Museum under opførelse, og Kristian Andersen henvendte sig til museumsleder Vestergaard Nielsen med en idé til udsmykningen af partiet over hoveddøren med en overligger af sten. Vestergaard Nielsen spurgte, hvem der skulle lave den. Det mente Kristian godt han selv kunne, og han lavede overliggeren på 4½ dage.
I 1937 lavede han døbefonden, som findes i Aars Kirke. Den er hugget ud af en gammel vejtromle, og meget bemærkelsesværdigt er det, at den er hugget ud i ét helt stykke, hvilket vidner om Kunstsmedens store evner for at hugge i sten.
De fleste af Kunstsmedens genstande, som er indleveret på Vesthimmerlands Museum, er lavet mellem 1930 og 1970. Det er så forskellige genstande som udskårne gæstebøger af træ, udskårne figurer af narhvaltand og træ, et relief lavet i marmor, skåle udskåret i træ, malerier, træ relieffer og en kopi af Gundestrupkarret.
De seneste år har Vesthimmerlands Museum modtaget to forskellige træsnit, som har til fælles, at de er lavet efter næsten samme skabelon. Træsnittene har hængt på bygninger i henholdsvis Hvalpsund og Løgstør. Det ene har tilhørt Dagny og Niels P. Jensen og af træsnittet fremgår det, at Niels P. Jensen var smed. Det andet har tilhørt Jacob Schiønning, som var lærer i Løgstør. Desværre er efternavnet stavet forkert, men det er jo en af de fejl, der er vanskelig at rette efterfølgende.
En udskåret gæstebog, som har tilhørt lærer Chr. Sand, Aars, er også for nyligt indkommet til museet. Gæstebogen blev i 1951 bestilt af Aars Kirkes Menighedsråd og foræret til lærer Chr. Sand som tak for 25 års arbejde i menighedsrådet. Gæstebogen blev efterfølgende brugt i lærer Sands hjem indtil 2005. Datteren Inger Sand overtog gæstebogen efter forældrene og brugte den indtil sin død i 2007.
Alle Vesthimmerlands Museums genstande af Kunstsmeden er blevet registreret og lagt ud på hjemmesiden Museernes Samlinger. I feltet "Søg genstand" søges efter ordet: Kunstsmeden, hvorefter Vesthimmerlands Museums 33 genstande kommer frem.