Kulturarvsoplevelser i Vesthimmerlands Kommune
Med kulturarven som omdrejningspunkt og borgerne som samarbejdspartnere fandt Kulturarvstjenesten frem til viden og fortællinger om Vesthimmerlands udvikling fra de ældste tider til i dag.
Kulturarvstjenesten Vesthimmerland var et pilotprojekt, der kørte fra 2013-2015.
"Når borgerne ikke kommer til museet, må museet rykke ud til borgerne". Efter denne devise gik Vesthimmerlands Museum markant nye veje i det professionelle museumsarbejde og var det første museum i landet, der indrettede såvel en mobil som stationær borgerservice for kulturarv. Museet rykkede ud til byer og landsbyer i hele kommunen og søger dialogen med borgere i alle aldre.
Målet var at afdække og synliggøre den lokale kulturarv i hidtil uset omfang og form frem til august 2015. Den 28. februar 2013 åbnede den nye service, der har et samlet budget på 3,7 mio. kroner og realiseres i samarbejde med bl.a. Kulturstyrelsen, Nordea-fonden og Vesthimmerlands Kommune.
"Med dette tiltag går Vesthimmerlands Museum helt nye veje i den danske museumsverden", udtaler museumsleder Broder Berg. "Det er nemlig første gang i de danske museers historie, at et statsanerkendt museum tager på en så omfattende rundtur i sit geografiske ansvarsområde for at skabe en bred dialog om kulturarven". Den nye mobile borgerservice har fået titlen Kulturarvstjenesten Vesthimmerland" og fået fast base på museet i et "Informationscenter for kulturarv".
Kulturarvstjenesten Vesthimmerland var et pilotprojekt, der ifølge Kulturstyrelsen havde eksemplarisk karakter i forhold til, hvordan museer kan arbejde med brugerinddragelse og outreach-strategier. Projektchef i Nordea-fonden Niels Olsen udtalte om projektet: "Kulturarvstjenesten vitaliserer kulturlivet ved at engagere borgerne som medfortællere af Vesthimmerlands historie. Det passer rigtig godt til Nordea-fondens mål om aktivt at involvere mange mennesker og nå ud til nye målgrupper ved brug af nye formidlingsformer".