Vesthimmerlands Museum har ansat ny direktør

Museumsinspektør Anne Birgitte Jessen tiltræder den 1. oktober 2024 som museumsdirektør på Vesthimmerlands Museum, hvor hun afløser Broder Berg, der har haft ansvaret i de sidste 16 år.

"Jeg glæder mig utrolig meget til at komme i gang med arbejdet og ser frem til at arbejde sammen med museets engagerede medarbejdere, frivillige og bestyrelsen. Museet har gang i mange spændende projekter, og det ser jeg frem til at blive en del af," siger Anne Birgitte Jessen, kommende museumsdirektør, Vesthimmerlands Museum.

Anne Birgitte Jessen har de sidste 16 år været museumsinspektør på Museum Salling og har inden da været 10 år på Skive Museum. Hun har stor erfaring med større projekter, fundraising og samarbejde med frivillige, og hun er uddannet middelalderarkæolog fra Aarhus Universitet.
"Vi har haft flere spændende og kvalificerede ansøgere til stillingen, men vi er sikre på, at netop Anne Birgitte Jessen har de rette kompetencer til at lede Vesthimmerlands Museum i de kommende år," siger Mads Krarup, formand for Vesthimmerlands Museum.

Der er en ny tildelingsmodel for tilskud til de statsanerkendte museer på vej gennem Folketinget. En model, som Anne Birgitte Jessen skal have in mente, når hun det næste år skal stå i spidsen for udarbejdelsen af en ny strategi for Vesthimmerlands Museum, der skal sikre, at museets projekter, økonomi, forskning, samlingsvaretagelse og udstillinger bidrager til at øge kendskabet til og besøgsgraden på Vesthimmerlands Museum.

"Udviklingen af Aggersborg, fortællingen om Livø Anstalten og udviklingen af museerne i Ertebølle og Aars er store opgaver, der venter forude. Samtidig har arkæologerne og de lokalhistoriske arkiver travlt med væsentlige samfundsmæssige opgaver. Alt sammen opgaver, der skal løses med stort overblik, tilfredse medarbejdere og en stærk økonomisk styring. Så der bliver nok at se til, ikke mindst administrativt, for Anne Birgitte Jessen," siger Mads Krarup, formand for Vesthimmerlands Museum.

Broder Berg slutter formelt som direktør med udgangen af august, derfor er udviklingschef Maria Clement Hagstrup konstitueret som direktør for Vesthimmerlands Museum i september 2024.
Der holdes velkomstreception for Anne Birgitte Jessen fredag den 4. oktober kl. 14.00 - 16.00 i museets administrationsbygning på Østermarken 8-10, 9600 Aars.

Hvis der er yderligere spørgsmål, kan Anne Birgitte Jessen træffes på tlf. 30 26 16 42 eller Mads Krarup på tlf. 20 45 50 12.